Norge

//Norge

Norge

 

Oljefondet har milliarder i selskaper som bidrar til katastrofen i Amazonas

Oljefondet har investert nær 2,5 milliarder kroner i amerikanske selskaper som knyttes til miljøkatastrofen i Brasil.

Oppdatert i går 22:45

De aktuelle selskapene produserer soya og storfekjøtt, som bidrar til avskoging og CO₂-utslipp i Amazonas.

Organisasjonen Framtiden i våre hender er kritisk til at oljefondet og andre norske investorer tjener penger på den omstridte virksomheten.

– Vi kan ikke fortsette å bidra til eller tjene på denne miljøkatastrofen, sier leder Anja Bakken Riise.

– Krev tiltak for å bevare Amazonas

Organisasjonen mener at norske investorer må stille krav om at soya- og kjøttgigantene iverksetter konkrete tiltak for å bevare Amazonas.

– Hvis de ikke krever endringer og setter tidsfrister, bør de trekke seg ut. Det er ikke nok bare å gå i dialog med selskapene, sier Riise.

Brasil er verdens største eksportør av storfekjøtt og verdens nest største eksportør av soya, som brukes til fiske- og dyrefôr.

Rydder regnskog for dyrking og beite

Eksplosiv etterspørsel etter kjøtt og soya leder til at mer og mer regnskog ryddes til dyrking og beitemark.

– Det brenner mest der avskogingen er størst, sier professor Torbjørn Haugaasen ved NMBU, som har fulgt Amazonas i mer enn 20 år.

Jordbruksgigantene som dominerer soya- og kjøttmarkedet, er finansiert av internasjonal kapital, også norske investorer.

LES OGSÅ

EFTA har inngått handelsavtale med Brasil

Norges Bank Investment Management har satset 1,9 milliarder av oljefondet på Archer-Daniels-Midland (ADM), mens 583 millioner kroner er investert i Bunge.

Begge selskapene er store innen soyaproduksjon. NBIM har også investert 23 millioner kroner i brasilianske Marfrig, som driver produksjon av storfe.

– Vi har hatt fokus på avskoging i flere år og følger den alvorlige situasjonen i Amazonas, sier direktør for eierskap i NBIM Carine Smith Ihenacho.

I 2017 startet NBIM en dialog med selskaper som kjøper og selger soya og storfeprodukter i Brasil, inkludert ADM og Bunge.

LES OGSÅ

Bolsonaro-nei til Amazonas-hjelp: – Som om vi er en koloni

Oljefondet forventer at selskapene har en strategi for å redusere avskoging i egen og leverandørenes virksomhet og har bedt om bedre sporing av råvarer.

Oljefondet har også solgt seg ned

Oljefondet foretrekker dialog, men har også gjennomført nedsalg.

– Tidligere i år solgte vi oss ut av en soyaprodusent i denne regionen, knyttet til en kobling mot ikke-bærekraftig produksjon og avskoging, sier Ihenacho.

Regnskogfondet: – Dette truer en hel verden

Oljefondet er også i dialog med banker i Brasil, Colombia, Indonesia and Malaysia for å forstå hvordan de overvåker avskogingsrisiko i sine lånebøker.

– Vi oppmuntrer også banker til å bedre sine undersøkelser før utlån, for å unngå å finansiere avskoging, sier eierskapsdirektøren i Oljefondet.

KLP: Dypt bekymret for regnskogen

Pensjonsselskapet KLP har investert 126 millioner kroner i ADM, Bunge og Cargill, som har leverandører av soyabønner fra Brasil.

– Vi er dypt bekymret for det som skjer i regnskogen i Brasil, sier KLPs leder for ansvarlige investeringer Jeanett Bergan.

KLP har henvendt seg til selskaper som handler med jordbruksråvarer fra Brasil, for å få i gang rask dialog og konkret handling.

– Vi kontakter også selskapenes største investorer og banker, med et ønske om å legge press på at selskapene ikke bidrar til alvorlig miljøskade, sier Bergan.

SLUKKER: Mannskaper fra miljøinstituttet IBAMA i Brasil forsøker å slukke brann i Apui i Amazonas 31. august,

SLUKKER: Mannskaper fra miljøinstituttet IBAMA i Brasil forsøker å slukke brann i Apui i Amazonas 31. august, Foto: Reuters

Storebrand har 100 millioner i soyaselskaper

Storebrand har aksjer for mer enn 100 millioner kroner i ADM og Bunge. De har mål om ikke å være investert i selskaper som bidrar til ulovlig avskoging innen 2025.

– Vi skal ikke investere i virksomhet som er ulovlig, skader verdifull skog eller bryter rettighetene til arbeidere eller lokalbefolkning, sier konserndirektør for kapitalforvaltning i Storebrand Jan Erik Saugestad.

Han legger til at Storebrand vil trekke seg ut, dersom selskapet ikke når frem gjennom dialog og aktivt eierskap.

LES OGSÅ

Brannene i Amazonas: – Konsekvensene kan bli katastrofale

Avskogingen falt til under 5000 kvadratkilometer i brasilianske Amazonas i 2012. Siden har hugsten økt. 7500 kvadratkilometer regnskog ble lagt øde i fjor.

Landeierne i Amazonas i Brasil var tidligere pålagt ved lov å ha 80 prosent skog på eiendommen. Fra 2013 er kravet senket til 50 prosent skog.

AVSKOGING: Skog brennes ned nær byen Boca do Acre i Amazonas 24. august.

AVSKOGING: Skog brennes ned nær byen Boca do Acre i Amazonas 24. august. Foto: AFP

– Hugst og branner øker klimautslipp

– Kvegdrift driver mesteparten av avskogingen. Soyabøndene kommer ofte etter, når jorden er blitt mager, sier professor Torbjørn Haugaasen ved NMBU.

Han ser klar sammenheng mellom avskoging og brannene. I Brasil ble 30.000 kvadratkilometer skog ble flammenes rov i august, ifølge Amazonwatch.

Tømmerhugst og skogbranner frigjør karbondioksid (CO₂) som er lagret i regnskogen og bidrar til økt global oppvarming.

2019-09-08T06:58:32+01:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.